Защо все повече хора не си купуват собствен дом?

Достъпността, високият студентски дълг и по-малкото наличие на заеми са само някои от причините, поради които милениалите не купуват жилища с темповете от предишните поколения. Проучване сред американците съобщава, че 37% от младите хора притежават собствени домове - с цели осем процентни пункта по-малко от поколение X и бейби бумърите в същата възраст. А какви са причините за тези статистики в САЩ:

1. Достъпност

Купуването на дом няма да е лесно за милениалите, тъй като разликата в цената непрекъснато се увеличава. Според Националната асоциация на брокерите на недвижими имоти (NAR), индексът за доходност за първите купувачи през 2018 г. намалява до 92.5. Стойност от 100 означава, че едно семейство със среден доход има точно достатъчно доходи, за да получи дом на стандартна цена. През 2015 г. индексът е 109.3. Индексът е средна стойност за САЩ, така че има райони на страната, които са по-достъпни. Въпросът е дали милениалите желаят да се преместят и да напуснат работа, приятели и семейство, за да си купят жилище. У нас в последните 2-3 години цените на имотите, най-вече в столицата и големите градове, също сериозно се повишиха, което се отрази на броя на сделките. Реално възродилия се след имотната криза от 2008-9 година пазар, беше ограничен от рязкото покачване на цените на имотите с по над 10% годишно. Доходите обаче не претърпяха същия ръст.

2. Все още нямат партньор

През 2018 г. по-малко от 60% от хората на възраст между 25 и 34 години живеят със съпруг или партньор в сравнение с 80% през 1967 г. Променящата се динамика на семейните отношения показва, че милениалите остават вкъщи по-дълго и забавят закупуването на първия собствен дом. Средната възраст на майките с първо дете е 26,6 към 2016 г. Хората се женят по-късно, като средната възраст на брака е 27,4 за жените и 29,5 за мъжете, според статистики от 2017 г. на Бюрото за преброяване на населението в САЩ. "Житейски събития, като брак и появата на деца, са типични причини за купуването на дом. Колкото по-дълго тази възрастова група живее с родители, толкова повече собственото жилище ще бъде забавено", пише в Bank of America в доклад за нагласите на младите хора за закупуване на жилища.

Милениалите, които живеят заедно с родителите си се е увеличил до 22,5% през 2018 г., което е с 9 пункта повече от 2005 г.

3. Високи суми за студентски дълг

През 2018 г. студентският дълг в САЩ достига 1,5 трлн. долара. Високите стойности на студентски дълг определено са бреме за младите хора, опитващи се да се сдобият с жилище. Според доклада на NAR за 2018 г. повече от 50% от купувачите на жилища под 36-годишна възраст съобщават, че студентският дълг е забавил покупката на жилище. У нас практиката младите хора сами да финансират образованието си чрез кредит не е толкова наложена, но пък желанието и усилията за постигане на кариерно развитие и спокойствие на работното място прави младежите неуверени за подобни дългосрочни финансови инвестиции като закупуването на дом.

4. Изискванията на кредиторите за кредитно минало

Макар в последната година ипотечното финансиране у нас да е достатъчно либерално от гледна точка на одобрението, много от младите хора нямат никакво кредитно минало, с което да гарантират, че ще бъдат добри кредитополучатели.

Кредиторите често начисляват по-високи лихвени проценти по тези заеми, за да компенсират по-големия риск от неизпълнение. За такива ситуации е добре, ако достатъчно отрано си изградил добро кредитно минало. Един препоръчителен вариант е да направиш това с кредитна карта. Особено е подходяща е Бяла Карта, за кандидатстването за която е нужно единствено да имаш валидна лична карта.

5. Изкушаващите големи градове

Милениумите продължават да се насочват към големите градове. Разбира се, същата тенденция се наблюдава и в нашата страна, където всеки търси независимостта си в големия град - столица или не.

Pew Research открива през 2018 г., че 88% от младите потребители живеят в мегаполиси. Независимо дали става въпрос за социални промени или за намиране на по-големи възможности за работа, милениалите се движат към региони с по-голям дял наематели в сравнение с собствениците на жилища. А това тласка наемите в големите градове към нови високи нива.

Много от високите разходи на милениалите в тези големи градове, са направени от навиците, които мегаполисите пораждат: нови маркови дрехи, Amazon Prime, най-новия iPhone, ежедневно Starbucks кафе, редовен нощен живот и други. Данните на Бюрото за статистика на труда в САЩразкриват, че разходите за облекло и развлечения са спаднали с 1,4% от 2004 до 2015 г. –Падат и разходите за собствено жилище - с 2,6%. Междувременно разходите за жилище под наем са се увеличили с 3.2%.

Ако и ти спадаш към тази извадка на милениалите, то може би е време да се замислиш за закупуване на свое жилище или поне за изграждане на добра кредитна история. Ако искаш лесно и безпроблемно да получаваш все по-големи кредити, трябва да започнеш да градиш кредитно минало отрано. Бяла Карта е подходяща за студенти и за да кандидатстваш за нея не е нужно да си нает на трудов договор. Научи всички предимства на кредитна карта Бяла Карта. 

Успешно копира кода
Абонира се успешно
help desk software