
Всеки човек в трудоспособна възраст е наясно през какъв богат коктейл от емоции преминаваш, когато започваш нова работа. Задачата да ходиш на N-брой интервюта, за да намериш точно работата, която търсиш за себе си и с която желаеш да се развиваш като професионалист, сама по себе си не е лесна, а освен това, е съпроводена от напрежение дали, първо, ще оставиш добро впечатление у интервюиращия и второ, от самото очакване дали ще ти се обадят изобщо. Истинският стрес, обаче, започва, когато бъдеш назначен на новата работа. Въпреки, че ни е известно, че всяко едно начало, независимо дали е свързано с ново работно място или не, е трудно само по себе си, ние все пак сме склонни да се стресираме и изтощаваме двойно повече от самата мисъл как час по скоро да се докажем като кадърни служители. Каква е формулата за успех, тогава? С какво трябва да си наясно и какво правило трябва да следваш, за да се представиш отлично на новата работа?
Първоизточникът на напрежението, което изпитваме, при стартиране в нова фирма или на нова позиция, всъщност произлиза от стремежа ни да се докажем като професионалисти възможно най-бързо. Знаем, че от нас се очакват много неща и знаем, че трябва час по-скоро да влезем в ритъм и да започнем да се изграждаме като авторитет в очите на колегите и работодателя ни. Това, което ни убягва, обаче, е склонността ни често да виждаме нещата по-лоши, отколкото всъщност са. Защо не подходиш тактически към ситуацията? Нека погледнем реално на нещата. Да начертаем какво ще се случи в първите три месеца на новата работа, да си поставим конкретни цели и да следваме плана си. Изграждането на рутина и план на действие, когато започваш в нова фирма, ще ти помогне да свалиш от плещите си допълнителния стрес и напрежение, произлизащи от желанието ти да впечатлиш околните и да се представиш отлично на новата позиция със стъпването си в офиса.
Планувай времето си! Разбери къде се намираш в момента и виж къде следва да бъдеш след 30 дни, след 60 и след 90 дни. Това ще ти позволи да подходиш към развитието си във фирмата спокойно и осъзнато като в същото време ще можеш да следиш личния си прогрес. В края на 90-я ден ще си разбрал как да вършиш работата си успешно и как да се напасваш към работния процес. Твоят 3-месечен план ще те доведе до момента, в който ще се чувстваш комфортно на новото си работно място и сигурен в уменията си като професионалист.
План От 1-ви До 30-ти Ден
Често срещана грешка на новопостъпилите служители е, че поради стремежа си да се представят отлично на новата работа от ден първи, често пропускат да отделят време и да разберат какво всъщност фирмата се опитва да постигне и какви стратегически цели има пред себе си. Изясняването на този въпрос ще ти помогне да си представиш каква ще е твоята конкретна роля в постигането на тези цели. Тук е момента да си дадеш отговори на следните въпроси:
- Какви са целите на фирмата и какви планове има за реализирането им?
- Какви очаквания има твоят шеф от теб?
- Кои са клиентите на фирмата и кои са нейните конкуренти?
- Каква е фирмената култура?
План От 31-ви До 60-ти Ден
Вторият месец е времето, през което да започнеш да разкриваш твоите лични професионални качества малко по малко. Имай предвид, че все още се нагаждаш към процесите във фирмата и към средата като цяло. Но веднъж след като си преценил тези неща, вече е време да покажеш и ти на какво си способен и как можеш да допринесеш към цялото. Ето и няколко съвета как да подходиш:
- Започни да показваш какво умееш да правиш добре.
- Разсъждавай и нахвърляй идеи как можеш да повлияеш добре върху растежа на компанията чрез личния си арсенал от качества и подход.
- Сега е моментът да започнеш да дискутираш казуси с колегите си и да изказваш компетенции и идеи.
- Бъди открит с колегите си и изгради ефективна комуникация с тях. Може да си един от новобранците, но това не означава, че трябва да се възпираш от реални дискусии с тях.
- Покажи, че си способен да поемаш задачи извън възложените ти такива като държиш фокуса си, разбира се, върху очакванията, които шефът ти има от теб.
План От 61-я До 90-я Ден
Щом и 90-я ден на новата работа измине, би трябвало вече да имаш стабилна представа каква е твоята роля във фирмата. През третия месец ти вече:
- Ще познаваш работодателя си достатъчно добре, че да си позволиш да бъдеш проактивен, когато е необходимо.
- Ще се чувстваш комфортно да покажеш инициатива.
- Ще си в състояние да анализираш случващото се и да предлагаш възможни решения.
- Ще имаш идея какви са възможностите пред теб за развитие и как можеш да се ангажираш повече.
За накрая те оставяме с твоя 90 дневен план. Това е твоята неписана пътека как да превъзмогнеш стреса от прекалено големите изисквания, които имаш към себе си за ден първи на новото работно място и как да преодолееш несигурността си на новобранец. След като реално погледнеш на случващото се и разбереш, че никой не очаква от теб да блеснеш професионално на 100% от самото начало и се движиш по план, отличното ти представяне на новата работа ще е налице.
Често задавани въпроси
Благодаря ви Бяла Карта! Доволна съм, всичко се оказа така, както се казва и уточнява в договорите! Коректни сте!