Кандидатствай Вход
Какво е бърнаут и как да се справиш с него?

Какво е бърнаут и как да се справиш с него?

  • Бяла Карта
  • 14.04.2021
  • Лайфстайл
  • Коментари: 0
  • 590

Едва ли е имало по-подходящо време да дадеш приоритет на психичното си здраве от последните месеци, които прекарваме в локдауни, заради световна пандемия. Изправени сме срещу глобалната несигурност, размиването на границите на професионалния и личния живот и все по-честото чувство за вина. Много често, дори и да не забелязваш, може да страдаш и от така наречения бърнаут - прекаленото крайно емоционално изтощение. Често тази жаргонна дума се използва, когато става въпрос за изтощение в резултат на прекомерна работа и всякакви други ангажименти.

Ето как да избегнеш бърнаута:

В началото на локдауните, повечето хора започнаха да мислят креативни начини да оползотворят цялото си останало „свободно време“. Някои се обърнаха към социалните мрежи, стрийминг платформите и кулинарните курсове, скорошните подкасти и други забавления, които технологиите предлагат по време на карантина.

И все пак, може да се каже, че се открои манията на хората да носят заетостта си като почетен знак. Именно това преуморяване и прекомерно изтощение формират така нареченият бърнаут.

И макар да има убеждение, че ако работим по-дълго и по-усилено, ще бъдем по-успешни, то все пак, много доказателства продължават да се сочат обратното. Приоритизирането на „асимилирането“ на информация пред грижата за себе си, може да доведе до същински бърнаут .

Към май 2019 г. бърнаут синдромът вече е класифициран като така нареченият „професионален феномен“, от Световната здравна организация и се характеризира с три фактора: Чувство за изчерпване или изтощение на енергия; увеличена умствена дистанция от нечия работа, или чувства на негативизъм или цинизъм, свързани с нечия работа; и намалена професионална ефикасност.

Както обяснява авторът и експерт на работното място Дженифър Мос: „Фирмите без системи за подпомагане благосъстоянието на своите служители имат по-голям оборот, по-ниска производителност и по-високи разходи за здравеопазване“.

Във фирмите с високо ниво на напрежение, свързаните с тях разходи за здравеопазване могат да бъдат с 50% по-високи от другите организации.

В последното издание на ONS, 141,4 милиона дни са “загубени” през 2018 г. във Великобритания поради отсъствие по болест. От тях 12,4% са загубени поради психични заболявания. А в глобалната работна сила се смята, че лошото психично здраве струва 1 трилион долара загубена производителност всяка година.

Това задава големия въпрос: Как можем да избегнем бърнаута? Стандартните отговори включват: Спи много, не позволявай на успехите си в работата да определят стойността ти, блокирай часовете за енергия, медитирай, не се страхувай да помолиш за помощ, установи ясни граници между работата и личния си живот, научи се да казваш „не“ и тренирай.

Но последните изследвания показват, че има много повече неща. Ето четири по-малко известни начина за избягване на бърнаут.

1. Разбери, че страстта ти те прави по-уязвим за бърнаут

В класиката за самопомощ „Монахът, който продаде своето ферари“, Робин Шарма пише: „Изгарящото чувство на страст е най-мощното гориво на мечтите ви“. Чувал си го и преди - ако правиш това, което обичаш, никога няма да работиш ден в живота си.

Но всъщност, ако се идентифицираш главно с работата си, то скоро ще загубиш баланса между работа и личен живот. И въпреки че предприемачите често правят тази грешка, те трябва да са наясно, че не всичко, което се намира “под ръка”, трябва да бъде пожертвано в името на успеха.

Американската здравна компания, The Mayo Clinic, споделя: „Вие се идентифицирате толкова силно с работата, че ви липсва баланс между вашия професионален и личен живот“.

Въпреки че, това не означава, че не трябва да преследваш страстта си, просто трябва да имаш предвид свързаните с това рискове.

Дейвид Уайтсайд, който има докторска степен в организационното поведение, обяснява: „Въпреки очевидните ползи от това да се чувствате значимо свързани с работата си, нашите данни показват, че често има реални и недискутирани усложнения от целенасочена работа върху здравето на служителите, които могат да бъдат свързани с преживяването в дългосрочен план ”.

2. Да усвоиш „niksen“ (холандското изкуство да не правиш нищо)

Никсен се определя като да правиш нещо без цел, като да седиш неподвижно, да мечтаеш или да гледаш през прозореца. Това принуждава ума ти да бъде бездеен, с намерението да нямаш никакви намерения.

В статията си за Forbes, “Най-бързият начин да бъдем по-продуктивни е да забавим”, Ейми Блашка пише: „Изследванията установиха, че когато сме на празен ход, позволяваме на умовете ни да се лутат. И това мечтание ни прави по-креативни, при решаване на проблеми и по-добри при излизане с творчески идеи “.

Тя продължава: „Нашата култура не обещава да седим на едно място и това може да има широкообхватни последици за нашето психично здраве ... Практикуването на niksen може да презареди нашите батерии“.

Естествено, това означава, че изключването от стремежа ни към производителност идва с вълна от вина - или още по-лошо - неуспех, но правенето на истински почивки, за да се откажем наистина, е фактор за успеха, а не отвличане на вниманието от него.

Бърнаутът е разликата между нашите очаквания за нашите способности и нашата реалност.

3. Разбери, дали си „удовлетворяващ“ или максимизатор

Според икономиста и психолог Хърбърт Саймън, има два начина за вземане на решения. Първият е „удовлетворяващ“ (комбинация от думите „задоволявам“ и „достатъчен“), където се взема „достатъчно добро“ решение със съществуващата налична информация. Второто е „максимизиране“, където „най-доброто“ решение се взема след изчерпване на всички възможни опции.

Проблемът с максимизирането е, че се придържаш към стандарт, който е непостижим. Ако при всяко решение, което вземеш, работиш за всеки възможен резултат, ще изчерпиш когнитивните си граници и ще развиеш умора при вземане на решения.

Решението? Прави повече удовлетворяващи неща. За щастие, изследване установява, че никой от нас не е максимизатор или удовлетворяващ, така че изборът да вземеш повече решения, които са „достатъчно добри“, а не „най-добрите“, ще ти помогне да запазиш умствената си енергия.

Не позволявай на перфектното да бъде враг на свършеното. В книгата си Move Fast and Break Things, Джонатан Таплин предлага перфектното проучване на случая: Amazon, Facebook и Google се фокусират върху това да свършат много неща много бързо и да преминат към следващото нещо, при предположение, че някои от тях ще работят.

4. Признай бърнаутът като проблем на работното място, а не като проблем на хората

Предлагайки нова перспектива, авторката и експертът на работното място Дженифър Мос обяснява: „Склонни сме да мислим за бърнаутът като за индивидуален проблем, разрешим чрез „научаване да казваме „не“, повече йога, по-добри дихателни техники, практикуване на устойчивост - списъкът за самопомощ продължава…”

И въпреки че те са важни, има и друга страна на медала. Мос пише: „Що се отнася до бърнаутът на служителите, не забравяй - това зависи от теб като лидер или мениджър, а не от тях“.

Проучване на Gallup сред 7500 служители на пълен работен ден установи, че петте най-чести причини за бърнаут са: несправедливо отношение към работното място; неуправляемо натоварване; липса на яснота на ролята; липса на комуникация и подкрепа от техния мениджър; и неразумен натиск във времето.

Как да имаш парични средства винаги, когато поискаш, без да чакаш първо число на месеца? Кредитна карта Бяла Карта е удобният платежен инструмент за теб, за който може да кандидатстваш, дори и онлайн.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш