
Успешният бизнес изисква последователен модел и комплекс от качества. Но историята познава много случаи, когато някоя щура за времето си идея се превръща в много проспериращ и далновиден бизнес.
Понякога формулата на успеха е семпла, а понякога граничи с гениалността – една щура идея, излязла извън ограниченията и парадигмите на своето време, една идея, родена от още по-щура глава, късмет и един човек, който се намира на подходящото място и в подходящото време.
Как се случва ли? Гениално просто.
Обикновено стартира със своеобразна уникалност и невероятна страст. Намират се истински поддръжници и последователи, и идеята вече е сработила.
Amazon
Зa нoвитe идeи: „Bинaги щe имa щacтливa cлyчaйнocт, cвъpзaна c oтĸpитиeто" - казва Джеф Безос за AMAZON.com.
Джеф Безос и идеята му за стратегиите, които поддържа в изграждането и развитието на корпорацията му, са само три:
- Поставяй на първо място клиента.
- Изобретявай.
- Бъди търпелив.
Това съветва създателят на една от най-бързо развиващите се американски компании за електронно пазаруване, превърнала се в лидер на пазара по цял свят. Amazon е с над 200 милиарда долара пазарна капитализация.
Преди 20 години обаче, когато му хрумва идеята да направи електронен магазин за продажба на книги, не е било така. Това е времето, когато във всеки град има по няколко книжарници и хората предпочитат да четат на хартиен носител. Идеята му се приема като повече от абсурдна.
Един българин изпраща 200 долара, скрити в диск, и продажбата се реализира независимо, че в платформата Amazon продажбите могат да се реализират само с плащания по банков път.
В България плащанията с кредитни или дебитни карти стартират едва в началото на 1994 г.
Днешните измерения не са могли и да се предположат тогава. По последни данни от 2016 г. служителите на компанията наброяват 341 400 в над повече от 20 страни, а думите на Джеф Безос стават постулат за много бъдещи бизнесмени.
Тръгвайки от една идея преди 20 години, се стига до това потребителите все повече да ценят онлайн пазаруването като най-удобен и лесен начин за търговия.
PayPal
Най-известната електронна система за плащане. Доверието, което е спечелила сред потребителите си, е огромно. От нея се възползват както частни лица, така и търговци, големи фирми и корпорации.
Но в далечната 1998 г., когато може да се оспорва нивото на финансовата култура на болшинството от хората и доверието в онлайн трансакциите, тази идея се приема почти като налудничава.
Замислена е като идея за създаване на система за плащане PayPal, която да се използва от милиони потребители, с условието потребителят да предоставя своите лични данни и да разполага със средства за пазаруване. Нещо немислимо и абсурдно по това време. През 1999 г. налудничавият бизнесмен Илън Мъск става съосновател на x.com, компания за онлайн услуги за разплащания чрез електронна поща. Последва сливане с Confinity и създаването на PayPal. В резултат на което след продажбата на компанията Илън Мъск става собственик на 165 милиона долара.
PayPal се радва на повече от 123 милиона потребители, които могат да изпращат и получават пари в различни точки от света в 17 вида валута. И това е статистика от края на 2006 г.
Марк Елиът Зукърбърг е все още студент в Харвардския университет, когато решава заедно с негови състуденти да създадат аналог на голямата социална мрежа My Space – една почти абсурдна идея по това време. Така се създава социалната мрежа Facebook. След 6 години от създаването й, през 2010 г., е обявен от списание Time за лице на годината. През март същата година, списание FORBES го определя като “най-младият милиардер“ със състояние от 4 милиарда долара. През ноември 2016 г. Марк Зукърбърг е вече на 4-то място сред най-богатите американци, като състоянието му възлиза на 55.5 милиарда долара.
Craigslist
Крейг Нюмарк и неговата интернет борса, която обслужва безплатно над 20 милиарда клиенти месечно - звучи невероятно и фантастично, защото успява да пребори реномирани сайтове, които харчат милиони за реклами.
„Списъците на Крейг“ са най-странното явление в мрежите. Списание „Нюзуик“ отбелязва, че няма по-скучна страница в мрежата.
Крейг Нюмарк създава тази електронна дъска за обяви, привличаща сърфиращите в нея не с дизайна си, а с услугите, които предлага.
Началото е 1995 г., когато създава своя страница и предоставя една част за публикуване на обяви, давайки на всеки възможност да може да подаде обява за търсене на работа, покупка на жилище, коли и за всички услуги и възможности, за които може да се досети човек, както и да може да получава съвети.
Крейг Нюмарк започва с няколко непретенциозни реклами и много семпъл дизайн, запазен и до днес, и се стига до печалби от 10 милиона долара за 2004 г., а през 2007 г. нарастват на 150 милиона долара.
Различните цифри на анализаторите на неговите доходи не се препокриват, но истината е, че като добър IT специалист е намерил свободна ниша и в полза на многото си ползватели продължава да прави и разширява това, което му харесва.
Часовник аларма
Гаури Нанда е направила много щур подарък за хората, които обичат да си поспиват. Тя е проектирала часовник на колела, който при повторно алармиране и изключване пада от нощното шкафче и започва да се движи по пода като задейства система за постоянно алармиране. Така тя е успяла да избегне постоянното машинално натискане на алармата при всяко едно повторение. Нейното изобретение кара поспаланковците да стават от леглото, за да изключат алармата. И най-поспаливите и тези, които са си легнали в ранното утро, се събуждат от този така необходим „досаден натрапник“.
Това странно изобретение се продава в 45 страни и е донесло 10 милиона долара на своята изобретателка.
Малка камера
Идеята идва от Швеция - няколко млади момчета, заразени от вируса на изобретателите, създават малка камера, която на всеки половин час прави снимки, след което ги съхранява и поставя в мрежата. Тази миниатюрна камера може да се постави на яката на ревера, на пуловера или на друго подходящо място.
Младите изобретатели започват да продават камерата за 279 долара и много скоро натрупват своите милиони.
Джейсън Садлер
През 2009 г. Джейсън си прави уеб-сайт IWearYourShirt.com с цел благотворителност и предлага услуга „ Аз обличам твоята тениска“, като се превръща в ходеща реклама, носейки тениски с лога с рекламна цел.
Започва да носи тениски с логото на рекламодателя през целия ден, прави снимки и видеоклипове и ги публикува в социалните мрежи Facebook, YouTube, Twitter. Днес вече има много последователи, които правят същото, и то на най-странните места за реклама, като например носят рекламен надпис върху челото си.
Първоначално Джейсън определя цена 1 долар, като започва от 1 януари, а на 31 декември цената му за 1 ден вече е 365 долара. Така заработва повече от 80 000 долара за първата си година. След което удвоява цените си и наема хора, които да се занимават със същия вид реклама. Така доходите му са се увеличили до няколкостотин хиляди долара. След което започва заедно със сътрудниците си да участва в рекламни кампании за по-кратки периоди за суми от порядъка на 3000 долара. За 2013 г. сключва договор с компания за продажба на слушалки на офисни телефони Headsets.com, като си продава на търг фамилията за една година за 45 500 долара и приема фамилията HeadsetsDotCom.
Пътят на щурите идеи е различен и понякога непонятен. Но светът винаги се е задвижвал от различните идеи, уникалността, гения и разчупването на старите догми и рамки.
Затова не отхвърляй странните идеи и хрумвания, които може да са следващите нови открития.
И не забравяй, че Бяла Карта може да даден начален старт в реализирането на твоята щура идея.
Често задавани въпроси
Благодаря ви Бяла Карта! Доволна съм, всичко се оказа така, както се казва и уточнява в договорите! Коректни сте!