Кандидатствай Вход
Кои са най-често срещаните измами спрямо потребители?

Кои са най-често срещаните измами спрямо потребители?

  • Бяла Карта
  • 19.05.2019
  • Технологии
  • Коментари: 0
  • 1749

“Образованият потребител е най-лошият враг”, или поне така твърди финансовият експерт Тод Р. Тресидер, основател на FinancialMentor.com. В този материал ще представим някои от най-разпространените измами, на които потребителите стават жертви в днешно време. В допълнение ще ти дадем и няколко съвета как да се предпазиш от подобни измами.

Ипотечни измами

В САЩ ФБР се занимава с хиляди случаи на ипотечни измами всяка година. Днешните ипотечни измами често са насочени към собственици на жилища, според звеното за финансови измами на ФБР. Тези измами включват спасителни схеми за затваряне, схеми за модифициране на заеми и скриване на собствения капитал. Те често се извършват от професионалисти в областта на недвижимите имоти и ипотеките, които злоупотребяват със специализираните си познания и / или авторитети.

ФБР препоръчва на потребителите да се защитят от ипотечни измами, като търсят надеждни източници на информация,  проверяват лицензи и проучват задълбочено всяка сделка. Също така, ако потребителят е подложен на постоянен натиск от специалиста по недвижима собственост, то това е фактор, че може би става въпрос за измамна сделка. Тук е мястото да се припомни, че не бива да подписваш документи, от които не разбираш и такива, в които има непонятни за теб термини и условия. Запомни, че за каквото и сделка желаеш да сключиш договор, първо трябва да се запознаеш с материята, за да си сигурен, че не те мамят с документалната част. Някои потребители не смятат за нужно да се запознават в детайли с пазара на недвижима собственост. Точно това е причината за нарастващите измами в този сектор.

Фалшиви благотворителни организации

Фалшивите благотворителни организации използват същите техники, за да откраднат парите ти, които легитимните благотворителни организации използват за набиране на средства, според Федералната търговска комисия (ФТК). Преди да дариш, увери се, че знаеш къде отиват парите ти.

Периодите, след природно бедствие, засегнало дадено население, са пикови за измамите с благотворителност. Това е така, защото тогава има бум на благотворителни акции, които събират средства за пострадалите и е лесно да бъдеш измамен от поредната организация “с добра кауза”. Проверявай винаги организацията, преди да дариш пари. Увери се, че организацията е легитимна, използва дарения за предназначението си и е одобрена от компетентните органи.

Телефонните измами

Типичните телефонни измами са насочени към възрастните хора и се срещат както у нас, така и в страна като САЩ. В Щатите например подобни измами, насочени към възрастни хора обикновено се случват не само чрез телефонен разговор, но и с пощенска картичка от чужбина. Федералната търговска комисия получава десетки хиляди жалби за този тип измами всяка година. Тъй като много от жертвите не съобщават за измама, длъжностните лица смятат, че обхватът на проблема всъщност е много по-голям.

В САЩ тези телефонни измами често са за “фалшива лотария”. Тези фалшиви лотарийни измами искат от "победителя" да изпрати пари за покриване на данъци върху наградата. Жертвите, които плащат, са тормозени за повече пари. Лошото е, че откраднатите пари рядко се възстановяват. Освен това, имената на потърпевшите и информацията за контакт могат да бъдат поставени в списъци, свързани с такива престъпления. Федералната търговска комисия твърди, че потребителите никога не трябва да плащат пари за събиране на лотария или друга награда. Подобно на Америка, и в нашата страна, е добре да бъдеш особено скептичен, ако ти кажат, че си спечелил награда от някаква игра, в която не си спомняш да си участвал. Същото важи и ако те информират по телефон за твой близък в беда.

Измамите с дебитни карти

Ако сертифициран изпитател за измами (CFE) като Кен Сталкуп може да стане жертва на измами с дебитни карти, това може да се случи на всеки обикновен потребител. Сталкуп, който е работил за Somerset CPA в Индианаполис, използва дебитната си карта, за да плати сметка в местен ресторант. "Моята сервитьорка взе картата ми, отиде до устройството, което се намираше скрито от погледа ми и се върна с касовата ми бележка и картата, подписах копието и дори добавих хубав бакшиш", казва той. Два дни по-късно банката му се свързва с него, за да му съобщи, че спират сметката му и дебитната му карта, защото подозират, че има съмнителни покупки с нея. Картата му се използва за закупуване на компютър и офис консумативи в магазин на 600 мили от дома му. В случая, сервитьорката, която е имала достъп до картата е успяла да прехвърли данни за нея на измамници, които след това са използвали информацията, за да закупуват с пастиката скъпи стоки.

Макар че банката бързо улавя измамата, Сталкуп препоръчва на потребителите да избягват даването на дебитни карти на всеки случаен служител и да проверяват сметките си ежедневно. Всъщност тук поуката, която е добре да си направиш е, че ежедневния преглед на баланса ти е изключително важен. Той е един от сигурните начини да разбереш навреме за евентуална измама с данните и пластиките ти. Без значение, дали става въпрос за дебитната или кредитната ти карта, бъди сигурен, че държиш под око всички трансакции по всяко време. И не забравяй, след всяка покупка на стоки или услуги с картите, да проверяваш веднага сметката си. Кредитна карта Бяла Карта ти дава тази възможност, благодарение на персоналния ти онлайн профил. В него можеш да проверяваш по всяко време наличността по картата, както и да следиш всички движения по нея и да получаваш информация за текущи задължения.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш