Кандидатствай Вход
Етично пазаруване – за и против

Етично пазаруване – за и против

  • Бяла Карта
  • 15.10.2018
  • Твоите пари
  • Коментари: 0
  • 1246

Етичното пазаруване е тенденция, която се забелязва все по-често в поведението на съвременните потребители. Най-общо казано, тя означава да избираш компаниите и марките, чиито продукти пазаруваш, според това дали тяхната производствена и друга дейност отговаря на ценностите и принципите ти. Мненията за етичното пазаруване са точно толкова разнообразни, колкото са и хората по света. Според едни, етичното пазаруване е положителна тенденция с оглед нейното значение за реализирането на добри каузи и запазването на нормалните условия за живот на планетата. Според други обаче, подобен процес няма как да донесе  значителни резултати и води само и единствено до по-неизгодни покупки за конкретния потребител. По-надолу в текста ще разгледаме главните аргументи за и против етичното пазаруване. Преди това обаче ще се опитаме да изясним същността му като процес и целите, които би трябвало да бъдат постигнати чрез него.

Същност на етичното пазаруване   

Както вече казахме, същността на етичното пазаруване се крие в това, че потребителят залага на продукти от марки, отговарящи напълно на представите му за правилно пазарно поведение и отговорност към обществото. Или казано с други думи, купуваш не артикулите, за които смяташ, че притежават най-високо качество или най-изгодна цена, а тези, чийто производствен процес нанася най-малки вреди върху околната среда, растенията или животните например. В световен мащаб етичното пазаруване е принуждавало редица компании да променят не само маркетинговите си стратегии, но и своите методи за добив на суровини, производствени технологии, използвани опаковки и т.н. И всичко това се дължи само и единствено на стремежа на въпросните компании да изглеждат добре в очите на верните си клиенти и да имат положителен образ пред обществото.

Практикуването на етичното пазаруване обаче носи и определени негативи за потребителя. Най-важният такъв е, че биопродуктите се предлагат на пазара на доста по-високи цени в сравнение с обикновените продукти. Последното на практика означава, че ако искаш да пазаруваш етично през цялото време, ще трябва да отделиш за целта значителни средства от личния или семейния бюджет. Въпреки това все повече и повече хора се запалват по етичното пазаруване и са горди, че могат да дадат своя принос за постигането на благородните му цели и каузи. В следващите редове ще разбереш кои са основните аргументи в полза и против тенденцията „етично пазаруване“.

Етично пазаруване – аргументи „за“

Подкрепа за планетата – все пак планетата Земя е наш дом и трябва да полагаме непрекъснати усилия, за да съхраним отличната среда за живот на нея. Част от тези усилия може да бъде и етичното пазаруване. Купувайки продукти на компании, които се грижат за ограничаването на вредните емисии и по-малкото изхвърляне на отпадъци в резултат на своето производство, ти даваш приноса си за запазването на естествената, чиста и подходяща за живот среда на планетата.

Намиране на лична кауза – истината  е, че всеки човек има нужда от ценности и каузи, за които да се бори в живота си. Дали те ще са свързани със спасяването на определени видове животни, гарантирането на чистата питейна вода или пък запазването на горите и растителността, винаги е възможно да се намери подходящата марка или компания, която да залага на подобни ангажименти в своята корпоративна политика.

Ставане част от общност – включването в дадена кауза изгражда чувство за принадлежност към конкретна общност. Възможно е дори да се срещнеш с приятели или сродни души благодарение на корпоративни събития на марката, нейни онлайн платформи, групи и т.н.

Етично пазаруване – аргументи „против“

По-високи разходи – споменахме по-горе, че биопродуктите, направени от екологични и безвредни за околната среда материали, са доста по-скъпи от обикновените такива. В този смисъл не всеки средностатистически потребител може да си позволи чисто финансово да залага на етичното пазаруване.

По-малък избор – етичното пазаруване донякъде те ограничава по отношение избора на продукти и артикули, който можеш да направиш. Или казано с други думи, доста е вероятно при такъв метод на пазаруване в крайна сметка да не се сдобиеш точно с желаните модели дрехи или обувки например.

Минимално значение -  според редица противници на етичното пазаруване неговото значение е много по-малко, отколкото практикуващите го си мислят. Един човек не купува тонове продукти на месец, за да се смята потребителското му поведение за толкова решаващо за доброто бъдеще на планетата, нали?

Независимо дали ще продължиш да пазаруваш както обикновено, или ще възприемеш принципите на етичното пазаруване, кредитна карта Бяла Карта си остава твоят най-добър приятел при извършването на покупки и разплащания. Тази кредитна карта ще ти гарантира достъп до свежи средства по всяко време и ще направи процеса на пазаруване доста по-бърз, лесен и удобен. Заложи на кредитна Бяла Карта – кредитната карта, която се наглася изцяло спрямо твоите нужди, изисквания и предпочитания.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш