
-
Начало
- Блог
- Твоите пари
Изчезват ли традиционните банки?
Какви ще са финансовите институции на бъдещето? Изчезват ли традиционните банки и банковите клонове?
BankingTech.com има интересен поглед върху темата за банките на бъдещето и ето какво е мнението на Glyn Britton - един от главните директори на KBS Albion.
Glyn Britton твърди: „Преди няколко години прогнозирах, че в бъдеще ще има три вида банки: pipes, stacks и хъбове.“
Pipes са банки, които биха предложили основните градивни елементи на една банка - например документ за самоличност и кредитна линия - като API (приложно - програмен интерфейс), което дава възможност на другите да се съсредоточат върху предлагането и обслужването на клиентите.
Stacks са банки ще обединяват избран набор от собствени продукти в безпроблемно свързана услуга, създавайки първокласно, хармонично изживяване, което ще задоволи клиентите.
Хъбовете са банкови институции, които ще притежават централната клиентска връзка и всички потребителски данни за покупката и финансовите поведенчески данни, но ще създадат лесен начин за потребителя да свърже собствения си набор от продукти и услуги в допълнение.
Предвид непрекъснато развиващия се „пейзаж“ на финансови услуги, как се е стигнало до тези прогнози?
Новият европейски закон, Ревизираната Директива за платежни услуги (PSD2), влязъл в сила по-рано тази година, създаде възможността за "отворено банкиране".
Теоретично принуждава банките да предоставят своите данни и услуги като API, които би трябвало да превърнат банките в платформи, екосистеми, които дават възможност на иновативните нови услуги да процъфтяват върху тях.
Как обаче сме подготвени за промените в банковата индустрия?
Приемането на дигиталните платформи за бъдещето на банковото дело означава да се отдалечим от „зоната си на комфорт“.
Традиционният модел на банката е да "произвежда" и да притиска продуктите към инертна клиентска база, а тези десетилетни навици са вкоренени в техните структури.
Големите банки се борят да се адаптират към свят, който клиентите контролират.
Ето защо трябва да погледнем към едно ново пространство, за да открием нови играчи като Monzo (нео банка), които най-пълноценно „прегръщат“ визията на платформата.
Pipes банки
Много от новите финтек банки са включили части от инфраструктура на трети страни, за да създадат своята платформа.
Понякога тези части от инфраструктурата са ограничени от старите технологии, което от своя страна ограничава колко тези финтек компании наистина могат да реализират своето предложение.
Клиентите на нови банкови услуги като Revolut, Loot и Curve са свикнали с извинителни съобщения и имейли за прекъсване на плащанията, като вината е падала върху доставчиците на решения от трети страни, които все още разчитат на старите технологии.
Някои нео банки като Monzo решават това, като изграждат собствената си модерна банкова инфраструктура от самото начало, което е скъпо и отнема много време и "пълен стек" решения.
Други стартиращи фирми изграждат собствена модерна банкова инфраструктура, но няма да управляват сами взаимоотношенията с клиентите. Вместо това те са платформи от бизнеса към бизнеса (B2B), които искат да наблегнат на фокусираните върху клиентите банкови услуги.
ClearBank е друг пример за модерна банка - тя атакува основната инфраструктура за плащания, за да премахне голяма част от евентуалните проблеми, които днес трябва да бъдат смекчавани.
Следващата стъпка ще бъде изграждането на децентрализирана банкова платформа, използваща блокова технология.
Хъбовете
Monzo е може би най-чистата, най-известната и най-успешната (от гледна точка на растежа) от новите банки и нейната обявена стратегия е да бъде център - като централен интерфейс за „целия финансов свят“ на своите клиенти.
Нео банката използва „умен“ анализ, за да забележи когато клиентът плаща твърде много за своята енергия и да предложи по-добра сделка с нов доставчик.
За големите банки е огромно предизвикателство да "контролират" културата и бизнес модела там, където искат да "произвеждат" своите собствени продукти, за да прилагат кръстосан маркетинг на своите клиенти.
И докато големите финтек компании се борят с традициите и традиционното банкиране, за да интегрират новите технологии, които ще улеснят живота ни, то други финансови компании също правят своите малки крачки в тази насока.
Резултат от това е Бяла Карта - алтернативно разплащателно средство в България, с което да пазаруваш свободно.
Бяла Карта е небанкова кредитна карта, която се нагажда спрямо твоите нужди, за да ти донесе максимално потребителско изживяване.
Бяла Карта е модерната кредитна карта, за хората, които търсят нов начин да градят кредитна история и да управляват личните си финанси.
Може да кандидатстваш за Бяла Карта по телефон или онлайн, без дори да излизаш от дома си, а при одобрение ние ще я доставим до посочен от теб адрес.
0 Коментара
Благодаря ви Бяла Карта! Доволна съм, всичко се оказа така, както се казва и уточнява в договорите! Коректни сте!