Кандидатствай Вход
Новогодишните планове за управление на лични финанси и защо ни е толкова трудно да се придържаме към тях?

Новогодишните планове за управление на лични финанси и защо ни е толкова трудно да се придържаме към тях?

  • Бяла Карта
  • 18.06.2019
  • Твоите пари
  • Коментари: 0
  • 856

The Washington Post наскоро сподели историята на жена, която продава услугите си за 185 долара на час, за да помага на хора да съпоставят това, което печелят с това, което харчат. Разбира се, тя продава софтуер, за да помага на хората да правят това. И през април "Ню Йорк таймс" публикува статия, озаглавена "Спри да си губиш парите и стартирай бюджет". В нея авторът цитира онлайн услуга, която ще помага да следиш разходите си, за цена от около 80 долара на година. Истината е, че не ти трябва задължително софтуер, за да следиш разходите си и да си наясно с печалбата си на края на месеца. На практика не става въпрос за сложни пресмятания, а за съвсем обикновени сметки, които при желание можеш и сам да водиш.

Въпросът е защо толкова малко хора пристъпват към това да си водят сметка за разходите и приходите за даден период и да следват бюджет. Както и защо не анализират разходите си от минал период, за да си направят изводи и съответен бюджет за следващ период?

Отговорът, разбира се, се крие в колоритната психология на човека. Всички ние сме подвластни на множество емоции, вътрешни конфликти и външни фактори. Точно затова, често се случва да не изпълняваме плановете си и да се отказваме още преди да сме ги стартирали. В този материал ще споделим някои от по-дълбоките причини, поради които хората са склонни да действат безразсъдно и да харчат повече, отколкото притежават.

Нашето собствено общество ни дава както разрешение, така и насърчаване за прекаленото изразходване на средства. Подобни примери са прекомерното предлагане на стоки, редовните промоции по магазините и други.

В една икономика, изградена върху потребление, културата на пазаруване се е развила, за да обхване всички нас. Ние всички сме потребители, но не действаме като изолирани единици; всеки потребител работи в контекст на значения и символи; това е основата на съвременната реклама. Потреблението е много повече от обмен на стоки или услуги в замяна на пари. Ние практически получаваме по-съществени “награди”, като удовлетворение и статус. А що се отнася до пазаруването, психолозите и маркетинговите гурута отдавна са наясно, че е пристрастяващо, почти колкото марихуаната или алкохола. Тъй като закупуването на нещо ново ни носи допълнителна доза серотонин, която ни кара да се чувстваме по-щастливи, дори след напрегнат работен ден.

И докато се чудим как да се сдобием с нова покупка, която ще оправи настроението ни, трябва да сме премислили ползите и рисковете от харченето на въпросната сума пари. Ако бюджетът ни го позволява и въпросният разход е вид инвестиция, то тогава може би си заслужава се направи. В случай обаче, че нямаме ползи от продукта и не ни е фактически потребен, най-вероятно харченето не си е струвало. Тогава удовлетворението от изхарчените пари ще е само моментно и след кратък период ще изчезне напълно, като е много вероятно да се замени с чувство за вина. Ето защо плановете, които си правим за личните финанси не са само смислена теория.

И трябва да си наясно, че пазаруването не винаги е лош навик - закупуването на нов компютър, чрез който ще изкарваш допълнителни пари, едва ли се смята за лош разход. И на практика инвестиция в нещо подобно ще ти се отплати, дори и да използваш кредитни средства. Защото кредитните инструменти имат за цел не само да служат за подобряване на финансовата ти стабилност, но и за да притежаваш това, което всички останали притежават, без да е нужно да се лишаваш или да отлагаш удоволствието си. Точно както и кредитна карта Бяла Карта има за цел да предоставя парични средства до заплата - кандидатстваш само веднъж и ако отговаряш на условията, имаш пари всеки месец до заплата. Като вече над 100 хиляди български потребители са се възползвали от предимствата на кредитна карта Бяла Карта.

Затова е логично, че използването на кредитен инструмент като кредитната карта нараства както в развитите икономики, така и в световен мащаб. През 2018 г. средното семейство в САЩ има дългове за над 8000 долара по кредитни карти (като това не се отнася за други форми на потребителски дълг, като например кредитите за автомобили). Но ако не умееш да управляваш умно средствата по кредитната си карта, ти просто ще добавиш още непосилни разходи към бюджета си. Точно затова са се появили редица експерти, специализирани в това да помагат на потребителите, които искат да постигнат стабилни лични финанси и да се справят правилно с кредитния дълг и инвестициите.

Въпреки това потребителите масово избягват един от най-лесните и ефективни начини за справяне с финансовите трудности, а именно водене на бюджет и сравняване на разходите с желаното ниво на печалба.

Защо все повече хора наистина не искат да знаят какво харчат и не обичат да си водят записки за направените дневни или седмични разходи? Истината е, че изготвянето или поддържането на бюджет би застрашило илюзията, че всичко е наред и би извело наяве всички “лоши” финансови навици.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш