Кандидатствай Вход
Златните правила при изготвяне на семейния бюджет

Златните правила при изготвяне на семейния бюджет

  • Бяла Карта
  • 21.11.2017
  • Твоите пари
  • Коментари: 0
  • 4216

В днешната статия ще поговорим за процеса по изготвяне на семейния бюджет. Един процес, който е много важен за спокойствието и добрите перспективи пред съответното домакинство. Защото ако да се грижиш за семейството и децата е трудно, то управлението на семейните финанси понякога може да ти се стори почти невъзможна задача. Особено ако не си подходил с необходимото внимание към изготвянето на удачен и реалистичен семеен бюджет. Бюджет, който да е изцяло съобразен с нуждите, потребностите и, разбира се, финансите на семейството. За да те улесним максимално, в следващите редове ще изведем няколко златни правила за правилното осъществяване на този процес.

1. Разбери смисъла и целта – това е първото и основно нещо, на което трябва да се спреш, преди започването на различни изчисления за приходите, разходите и балансите между тях. Имай предвид, че целта на семейния бюджет съвсем не е да се проследява всяка изхарчена стотинка и да се търси сметка от съответния член на семейството. Напротив, изготвянето на семеен бюджет има смисъл само тогава, когато чрез него се осигурява по-доброто разпределение и съответно използване на наличните пари. Което от своя страна да гарантира, че разходите през дадения период наистина ще отидат за най-важните неща, използвани и необходими в ежедневието. Запомни тази цел и винаги изхождай от нея при изготвянето на семейните бюджети.  

2. Поглед върху потребителските навици – както вече казахме, целта на бюджета не е да се проследява всяка изхарчена стотинка. В същото време обаче е добре да се направи общ преглед на разходите за конкретен период от време. Като този период може да е и сравнително по-малък, например една седмица. Прегледът ще спомогне за разбирането и обобщаването на основните потребителски навици на членовете на домакинството. В допълнение, възможно е той да разкрие и неочаквани аспекти или сфери, в които отиват голяма част от правените през периода разходи. Така ще се сдобиеш с информация, която ще ти свърши ценна работа в процеса по изготвяне на семейния бюджет. 

3. Състави реалистични стойности на бюджета – ако си следвал предишното правило и си събрал нужната ти информация, тази стъпка не би трябвало да бъде чак толкова голям проблем за теб. Помни, че стойностите, отбелязани в бюджета, е нужно да са изцяло съобразени както с приходите на семейството за съответния период, така и с потребителските навици на отделните членове. В перо „Разходи“ прибави всички такива, които вероятно ще бъдат направени в рамките на отчетния период. Включително разходите за изплащане на заеми или задължения, комунални услуги, неща от първа необходимост (например храна) и забавления (кино, ресторант и т.н.). Всеки един аспект от бюджета трябва да бъде нанесен точно и прецизно, в противен случай няма да има никакъв смисъл от целия процес.

4. Обърни отново внимание на приходите и разходите – в много случай допълнителният преглед на приходите и разходите може да бъде изключително полезен. Извършвайки го, помисли дали има възможност за намаляване на общите разходи. Например чрез отлагане на покупката на неща, от които реално не се нуждаеш, използване на различни промоции и ценови отстъпки и т.н.  От друга страна, проучи и опциите за реализиране на допълнителни приходи в рамките на съответния период. Това може да стане чрез осъществяване на проекти извън основната ти работа, свободно практикуване на различни дейности и, разбира се, използване на възможностите на интернет. Откриването на всички налични шансове за повишаване на приходната и съответно редуциране на разходната част от бюджета ще ти помогне не само да избегнеш финансови проблеми в края на месеца, но и да си заделиш спестявания за бъдещи предизвикателства и трудни периоди.  

5. Използвай метода 50-30-20 – това е един иновативен метод, който спомага за по-добро разпределение на наличните средства и запазване стабилността на семейния бюджет. Как работи този метод? При него различните групи разходи се разпределят в пропорциите, съдържащи се в наименованието му. 50% са основните разходи, отиващи за жизненоважни стоки и услуги, като например храна, лекарства и електричество. Приблизително 30% се харчат за неща, които не са чак толкова критични за ежедневието ти – нови дрехи и обувки, излизане на ресторант, ваканции и екскурзии. А оставащите 20% се запазват като спестявания, които да ти послужат в трудни периоди. Разбира се, имай предвид, че споменатите дотук проценти са условни и при необходимост могат да варират в определени граници. Те по-скоро представляват желаната норма, около която трябва да се движиш с оглед гарантиране на финансовата сигурност на домакинството в дългосрочен план.

Колкото и добре да бъдат управлявани личните и семейните финанси, понякога се случва да попаднем в затруднено финансово положение поради външни и независещи от нас обстоятелства. Ако и ти се намираш в подобна ситуация, Бяла Карта е насреща да ти помогне. Благодарение на този достъпен и гъвкав инструмент ще избегнеш стандартните банкови процедури и ще получиш допълнителни финансови средства точно тогава, когато са ти необходими, за да си стъпиш на краката.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш