Кандидатствай Вход
Спестявания за спешни случаи – защо е важно да ги има?

Спестявания за спешни случаи – защо е важно да ги има?

  • Бяла Карта
  • 14.07.2019
  • Твоите пари
  • Коментари: 0
  • 882

Неочакваните разходи идват без предизвестие и объркват бюджетните ти планове. Такива, малки или големи, има почти всеки месец и за да не се окажеш „на червено“ е важно да ги предвиждаш и управляваш. Тъй като за всеки е ясно, че няма как да погледне в бъдещето и да да предскаже какво ще се повреди например, контролът върху непредвидените разходи е възможен единствено с изграждането на спешен фонд. Изграждането на резерв за извънредни ситуации ще те спаси от неудобството да търсиш заеми спешно.

Има редица обстоятелства, които могат да те изправят на нокти във всеки един момент - като загуба на работа, значителни медицински разходи, домашни или автомобилни ремонти. Последното нещо, което искаш да направиш, е да бъдеш принуден да разчиташ на на заеми или помощ от роднини, което може просто да мултиплицира проблема. Но това не значи, че нямаш какво да направиш, за да си подготвен в аванс.

Калкулирай месечните си разходи

Повечето финансови съветници са съгласни, че е идеално да запазиш между три до шест месеца разходи за живот, заделени в авариен фонд. Това отговаря на въпроса колко голям трябва да е спешния фонд, към който трябва да се стремиш. Не забравяй да вземеш предвид както фиксираните, така и променливите разходи, когато определяш колко трябва да отделиш. Ето какво не бива да пропускаш:

  • Разходи за жилище: наем или ипотека, комунални услуги
  • Застраховка: животозастраховане, застраховка на наемателя, застраховка на собственика
  • Данъци: данъци върху дохода и други
  • Изплащане на дългове: дълг по кредитни карти, студентски заеми, заеми за кола
  • Здравеопазване: здравно и стоматологично осигуряване
  • Грижи за децата: ако е приложимо, разходи за грижи за деня или детегледачка
  • Лични разходи за живот: хранителни стоки, лични вещи
  • Транспорт: газ, такси или обществен транспорт

След като пресметнеш колко приблизително ще ти струват тези или други услуги и дейности, в зависимост от начина ти на живот, разходи, можеш да определиш от колко пари имаш нужда в твоя авариен фонд. Ако си женен или живееш с близък, калкулациите следва да включват и близките, с които делиш домакинството си.

Започни да натрупваш средства за твоя авариен фонд

Естетсвено, разходите за живот на човек за половин година не се заделят за 1 месец и това изисква известно търпение, план и подготовка. Започни от нещо дребно. Задай си малки и управляеми цели, за да имаш по-добър шанс да ги достигнеш. Започни да заделяш средства от парите си за закуска и вечеря, от кафето си в заведение или от покупката на нови дрехи. Прави си напомняния, които да ти помагат да се придържаш към плана. Така, малко по малко, ще започнеш да трупаш средства във фонда си.

Добра идея е и да отделиш парите от резервния ти фонд в нова спестовна сметка, а още по-добре би било, ако тя е от затворен тип и не ти позволява да теглиш пари безразборно без да загубиш лихвата си. След като вече си регистрирал новата сметка, трябва да изградиш навик да правиш редовни депозити в тази сметка. Всяка седмица, на две седмици или веднъж в месеца – няма значение какъв интервал ще избереш, но самият навик да прехвърлят пари там и да не харчиш от тази сметка, ще ти помогне значително.

Друга добра практика е да започнеш изграждането на своя авариен фонд с по-малки суми. Избери стойност, която няма да ти причинява дискомфорт и ще ти е лесно да заделяш. Макар че така няма да успееш бързо да изградиш необходимия ти спешен фонд, по-важното е, че ще видиш колко е лесно да спестяваш и постепенно ще превърнеш спестяването в навик. Съвсем скоро няма да забелязваш, че тази малка сума от бюджета ти не се харчи непосредствено. Постепено можеш да опиташ да увеличаваш сумата – на 15 или 20 лева на седмица.

Имай предвид, че почти всички банки и финансови дружества позволяват автоматични настройки на преводи между сметки на потребителя, така че е отлична идея да настроиш преводите към спестовната си сметка автоматично.

Следвайки изброените съвети, с времето ще успееш да си спокоен, че каквото и да се случва, то няма да те изненада. А докато градиш аварийния си фонд, знай, че можеш да разчиташ винаги на своята Бяла Карта за неотложни и непредвидени разходи. За тази кредитна карта кандидатстваш веднъж, но след одобрение тя ще бъде в портфейла ти винаги, когато ти потрябва. В периодите, когато не използваш средствата от одобрения ти кредитен лимит, Бяла Карта не ти струва нищо, защото няма такса за поддръжка и обслужване. Когато пък ти трябват пари в брой, ще платиш единствено лихвата върху използваните средства, тъй като Бяла Карта няма такса за теглене от банкомати в България.

И най-хубавото: можеш да получиш своята Бяла Карта напълно безплатно, като кандидатстваш по телефон или онлайн, а ние ще я изпратим до посочен от теб адрес – отново напълно безплатно.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш