-
Начало
- Блог
- Твоите пари
Онлайн пазаруване: съвети за потребители
В ерата на дигитализацията, онлайн пазаруването се превърна в неизменна част от нашето ежедневие. С толкова много възможности и оферти, обаче, лесно можеш да се изгубиш или да станеш жертва на измами.
В тази статия ще ти представим десет полезни съвета, които ще ти помогнат да пазаруваш онлайн по-уверено и безопасно. Независимо дали си нов в света на онлайн покупките или си опитен потребител, тези съвети ще ти помогнат да имаш по-информирана потребителска култура в електронната търговия.
Сигурност при онлайн пазаруване
Защитата на личната информация, както и тази на средствата за онлайн заплащане като кредитни и дебитни карти, е от особено значение в случая. Поради все по-големия брой и видове рискове в мрежата е необходимо всеки, който пазарува редовно онлайн, да повишава своята потребителска грамотност.
Ето какво трябва да предприемеш в тази връзка:
- Силна парола - ползването на уникална парола, която включва малки и големи букви, цифри и знаци, е не просто препоръчително, а почти задължително.
- Пазаруване от сигурни и познати места - ако ползваш едно и също устройство, е също добра идея да bookmark-неш магазините, от които пазаруваш, и да използваш само тези линкове за достъп. Наред с вниманието към всеки линк и имейл, който получаваш за автентичността им, както и наличието на сигурни https линк, това е малка хитринка и навик, с който можеш да заобиколиш един куп фишинг и всякакви други онлайн измами.
- Без публични wi-fi мрежи - може би доста очевиден съвет, но все пак - пазаруването през публични wi-fi мрежи е добре да бъде избягвано, освен ако не ползваш VPN или друго приложение за сигурен достъп до интернет.
Права на потребителя
Като европейски гражданин имаш редица права при онлайн покупки и е препоръчително да ги познаваш добре. Пълен списък на български език можеш да потърсиш на сайта на Европейската комисия. Сред тях може би има и права, за които не си чувал.
Знаеш ли например, че почти всяка една стока (с изключение на например самолетни и ЖП билети) може да бъде върната в 14-дневен срок? Нещо повече, в случай на повреда или дефект при закупуването, търговецът ще бъде длъжен да възстанови и разходите по доставката.
Друго малко известно твое право като клиент е възможността да потърсиш обезщетение не само за заблуждаваща или невярна информация, но и при бездействие или несъобщаване на важна информация за продукта или услугата.
Сравнение на цени и оферти
Може би досега не си попадал на сайтове, които съпоставят цените на продукти или услуги. В такива портали можеш да сравниш цените на стоки и услуги в множество онлайн магазини наведнъж.
Един от най-известните такива сайтове е Skyscanner, който ти дава възможност да сравняваш оферти за самолетни билети. Най-големите ползи на подобни сайтове и приложения е възможността да намираш редки сезонни намаления и промоции.
Приложения като price.com или shopsavvy.com имат винаги добри оферти. Mycartsavings може да ти помогне да следиш дадена стока и да получиш нотификация, когато цената ѝ падне до желаното ниво.
Оценка на качеството на продуктите
Четенето на потребителски мнения и ревюта може да бъде полезно, особено що се отнася до покупка с голяма стойност. Те могат да ти помогнат да се предпазиш от откровени измами и да откриеш наистина изключителни оферти. Често помагат и да откриеш нови приложения за множество продукти или да се предпазиш от потенциални грешки при ползването му.
Винаги е добре да имаш и едно наум, че потребителските ревюта и рейтинги отразяват субективна оценка, а тя се влияе от множество фактори. Например за приложение или софтуер е възможно в даден период да е имало бъг или проблем, който да е бил последван от негативни ревюта. И макар софтуерният ъпдейт да е бил нанесен, възстановяването на понижения рейтинг отнема време.
Без внимателно вглеждане в детайлите отвъд цифрите на рейтинга, подобни изводи биха били невъзможни.
Плащане и доставка
С цел по-голяма защита срещу измами и по-голяма сигурност е разумна практика да се използва кредитна карта при онлайн плащания.
Можеш да използваш и Бяла Карта, която няма такси при онлайн плащания. С нея можеш да използваш и приложение, което ти дава пълен контрол и поглед над всички трансакции и плащания с картата. Освен че е удобно, така можеш да държиш личните си средства в банковата сметка и дебитната карта възможно най-далеч от всякакви рискове - като загуба на средства, измами, и пр.
Разходите за доставка могат да имат също значителна цена, затова се старай да следиш внимателно за тях. При международни доставки е също добра практика да ползваш онлайн тракинг кодове за етапите на доставка. Те значително ще намалят риска от загуба при доставка и особено при получаване.
За държави като например Великобритания, която от 2020 г. е извън ЕС, при пазаруване от онлайн магазини се начисляват и допълнителни такси и данъци.
Връщане и замяна на стоки
Всеки магазин има различни условия и практики при връщане или замяна на стоки и е добре да имаш добра идея какви са те преди да правиш покупка - особено такава, която ще натовари твоя бюджет.
Запазване на касовия бон, както и целостта на опаковката е винаги сред добрите практики в такива случаи.
Как да разпознаеш подозрителни сайтове и оферти?
Ако някоя оферта звучи прекалено добра за да е истина - най-вероятно не е. Това важи с пълна сила при онлайн пазаруването и възможността да се натъкнеш на голямо намаление, рядка промоция или примамлив промокод. Винаги следи линковете, които получаваш, както и дали започват с https вместо само http, когато отваряш страница за плащане.
Сайтове като scamadviser.com, f-secure.com и getsafeonline.org са популярни места, където с един клик можеш да провериш съмнителен имейл, адрес или линк. Техните бази с данни се обновяват редовно и дават възможност на теб - потребителя - да бъде с една крачка напред спрямо множеството измами в мрежата.
Разрешаване на конфликти и спорове с търговците
Първата и важна стъпка е винаги да се обърнеш към самия търговец. Това най-добре да се случи чрез имейл, тъй като ще имаш доказуем архив и следи, които можеш да ползваш в евентуален следващ етап на спора.
В този етап е важно да представиш ясно проблемите, свързани с покупката чрез снимки, документи и пр. Ако е голям търговец, е възможно подобен казус да се разглежда от изцяло нов човек или да се предава на различни отдели. Затова има значение умението ти просто, ясно и със спокоен тон да представиш своя казус.
Много от големите и установени търговци имат добре развита система за решаване на казуси и компенсации и повечето казуси при тях се решават относително бързо и при наличие на проблеми - в полза на клиента.
Поддържане на сигурността на устройствата ти
Някои от най-полезните практики за защита на мобилните устройства, с които пазарауваш онлайн, са добре познати. Това са например редовно обновяване на на софтуера на устройството и ползване на антивирусна програма.
Употребата на мениджър за пароли е също добра възможност за защита на устройството, като за целта можеш да намериш множество добри приложения.
Пазаруване онлайн или във физически магазин?
Онлайн пазаруването предлага несравнимо бърз достъп до множество оферти наведнъж. Освен всичко друго, то спестява много време и усилия само с няколко клика. Затова то е препоръчително и добра опция при пазаруване на познати стоки и услуги, на предмети и стоки за ежедневна и битова нужда, храни и напитки.
Физическият магазин има предимства, които дори и най-модерните 3D визуализации за виртуална реалност не могат да заменят.
Искаш да пробваш обувки? Искаш да се увериш колко точно е шумна една прахосмукачка? Дали дадена материя за дрехи не дразни кожата ти? Това са въпроси, на които живият досег с продукта може да отговори най-добре. И в това отношение физическият магазин вероятно ще продължи да има солидно бъдеще и занапред.
Често задавани въпроси
При задълбочаване на конфликта и отказ на съдействие от страна на търговеца може да се обърнеш към инстанция като Комисията за защита на потребителите. Тя може да разреши породил се спор между потребител и търговец. Нейната дейност покрива не само територията на страната, но е и добра отправна точка при по-сложни казуси и търсене на насока за защита на потребителските права.
0 Коментара
Благодаря ви Бяла Карта! Доволна съм, всичко се оказа така, както се казва и уточнява в договорите! Коректни сте!