Кандидатствай Вход
Разликата между мобилно банкиране и мобилни разплащания

Разликата между мобилно банкиране и мобилни разплащания

С нарастването на потребителите на смартфони, бизнесът постепенно се измества в мобилните устройства. Затова и всички финансови и банкови институции се стремят към предоставяне на възможността на своите клиенти да извършват всякакъв вид операции чрез мобилните си устройства.

Разработването на система за мобилно банкиране е все още скъпо удоволствие. Предлагат се готови решения, но не винаги те са универсални за всички банки. Затова на много от тях  им се налага да инвестират хиляди в собствена разработката на подобна инфраструктура. Но въпреки големите разходи банките стремглаво се насочват към „влизането“ в мобилните телефони на клиентите си.

От друга страна мобилните разплащания дават заявка, че някой ден ще изместят плащанията на ПОС терминали с кредитни или дебитни карти. Все по-голяма популярност набират мобилните портфейли, чрез които се извършват мобилните разплащания и удобството от тяхното използване привлича нови и нови почитатели.

Каква обаче е разликата между двете понятия – мобилно банкиране и мобилно разплащане, много голям процент от ползвателите им не знаят. Затова Бяла Карта реши да се поинтересува и да ти разкаже за разликата между двете.

Каква е разликата между мобилно банкиране и мобилни разплащания?

И двете понятия включват в себе си банковата индустрия и мобилният сектор, но реално нямат нищо общо помежду си.  

Мобилно банкиране

Мобилното банкиране представлява платформа, която позволява на потребителите да получават достъп до финансови услуги (трансакции, плащания, салда по сметки) от мобилното си  устройство. 

Достъп до тях се осъществява чрез обикновен интернет браузър или мобилно приложение, специално предназначено за този вид услуги. То се използва като се свърже мобилно устройство към безжичен интернет, и чрез криптирана връзка осигурена от банката, се даде достъп за извършване на операции през банковите сметки.

Мобилни разплащания

Мобилните плащания от своя страна представляват процес на използване на мобилни устройства за заплащане на продукт или услуга от всяко място (чрез изпращане на SMS съобщение или използване на акаунти) или на мястото на продажба (чрез представяне на безжична система като NFC технология). 

Разплащането се осъществява от свързано с безжичен интернет устройство чрез безконтактен ПОС терминал, разположен при търговец. Плащането може да бъде оторизирано онлайн или офлайн, в зависимост от модела, който е избран и от размера на сумата, която се плаща.

Разликите

Мобилното банкиране е изключително разпространено, защото има много хора, които се нуждаят от допълнителен начин за достъп до банковите си сметки. От своя страна мобилните плащания изискват по-сложна инфраструктура, която включва няколко индустрии като производители на мобилни телефони, банки, търговци на дребно, телекомуникационни оператори и доставчици на оборудване.  

Всичко това възпрепятства развитието на този вид методи за плащане. Но напредването на технологиите и стремежа към пестене на време е предпоставка за бързото развитие на мобилните разплащания.

Ако направим обобщение от сравнението, то би било както следва:

Мобилното банкиране е канал, чрез който хората могат да получат достъп до информация за своите банкови сметки. Въпреки че това приложение дава възможност за извършване на трансакции, мобилното банкиране се използва предимно за достъп до информация.

Мобилните плащания, от друга страна, са по-сложни. За да извършваме свободно такъв вид разплащане със сигурност ще се наложи да чакаме значителен период от време за изграждане на инфраструктурата при търговците на дребно. 

Предстои разработка на затворени мрежи за SMS плащания, които разчитат на технологиите на GSMA. Те обаче ще трябва да бъдат преустроени, когато се появят нови класове мобилни устройства. Т.е. такива, които работят без SIM карти.

Какво е бъдещето на мобилното банкиране и мобилните плащания?

В днешно време наличието на мобилно приложение е важно за почти всеки бизнес, които оперира в интернет - независимо какви продукти и услуги предлага. Когато говорим за удобство, няма нищо по-хубаво от това да можеш да поръчаш или проследиш всичко само с няколко клика през своето мобилно устройство.

Става ли въпрос за парите ти, достъпът до информация за наличното по сметките, статусът на твое плащане или друго - възможността за онлайн банкиране е изключително предимство.

Безспорно е, че мобилното банкиране ще успее, защото всички банки имат нужда от допълнителен канал за достъп до информация. Предвид факта, че мобилното банкиране основно се използва с цел информация, а не реални трансакции си поставяме въпроса колко печеливша инвестиция за банките би било това приложение?

В крайна сметка, дори и да не носи пряка печалба на банката, възможността за мобилно банкиране дава допълнителна стойност на потребителите. Ето защо, дори да няма явно финансова полза - всяка банка ще иска да предложи подобна възможност на своите клиенти.

Що се отнася до мобилните разплащания, то пред тях също има светло бъдеще. В развитите страни обаче те ще изискват значителна инфраструктура и синхронизация с множество индустрии, включително банки, производители на телефони, търговци на дребно, телекомуникационни компании и безброй доставчици на оборудване.

Все още мобилните разплащания са далеч от нашето ежедневие. Затова с една Бяла Карта може да улесниш ежедневните разплащания, които правиш. А ако искаш да следите баланса по картата си нашата онлайн платформа и 24 часово обслужване по телефона са на твое разположение.  

0 Коментара



Кредитна карта, с която имаш, когато искаш