Кандидатствай Вход
Невероятната истина за първата онлайн поръчка на Амазон - направена от България

Невероятната истина за първата онлайн поръчка на Амазон - направена от България

  • Бяла Карта
  • 05.03.2017
  • Твоите пари
  • Коментари: 0
  • 2988

Собственикът на Амазон Джеф Безос оглави класацията за най-богат интернет милиардер за 2016 година. Изпълнителният директор на най-големия онлайн портал за пазаруване зае първото място с печалба от 45 милиарда долара. Едва ли през 1994 година, когато започва да развива идеята за онлайн магазина си Безос си е представял, че ще достигне толкова грандиозни резултати.

За рождена година на Amazon.com се счита 1994 година. Това е времето, когато интернет е бил силно подценяван от много медии и предприемачи. През тази година излиза и статия в Ню Йорк Таймс, която обяснява колко надценен е интернет. Според медията статистическите данни за 20 милиона потребители на уеб в световен мащаб са многократно завишени и в действителност те са не повече от 2 милиона в световен мащаб. 

Въпреки уж несигурното бъдеще на интернет у Джеф Безос, успял мениджър от Уолстрийт, се заражда идеята да направи онлайн книжарница. Идеята да продава книги не идва случайно. Решава го, защото има много печатни издания, които могат да бъдат дистрибутирани по целият свят без да се налага да се поддържа складова наличност за това. Идеята е минимален брой книги да се държат на склад, а по-голямата част от стоката да стои при издателствата.

Безос се допитва до приятели и роднини и получава широка морална и финансова подкрепа за начинанието си. Така той събира екип в гаража си в Сиатъл и поставя началото на Amazon.com. Първото име, с което кръщава проекта си е Cadabra.com (идващо от магьосническото Абра кадабра). Бързо обаче решава да го смени, заради близкото звучене с думата “cadaver” (в превод от английски  „мъртво тяло”, „труп“). И понеже той е сигурен, че начинанието ще успее и има амбицията да превърне сайта си в нещо много мащабно, решава да го кръсти на най-голямата река в света. Така се ражда името Амазон.

Въпреки, че сайтът бързо набира популярност има няколко месеца в самото му начало, в които Amazon.com получава само една поръчка. За нея Джеф Безос разказва с нескрито чувство за хумор. Пoръчката е не от къде да е, а от България. Първата изненада за екипа на Амазон е, че в България въобще има интернет по това време – а именно 1995 година. Но най-интересното е начинът, по който поръчката е платена. Много от нас помнят, че по това време кредитните карти в България са били мит. Хората, които са имали кредитни карти може би са се броели на пръсти, ако е имало такива въобще. Затова, въпреки че Амазон не поощряват този вид плащане, то първата им поръчка не е платена с кредитна карта, а в кеш. Две стодоларови банкноти са били сгънати на много малък пакет и са били скрити в металната пластина на дискета за флопи. После металната пластина е била затворена така, че да не личи че е била отваряна. Към пакета с дискетата е имало прикачена бележка, която гласяла най-общо, че парите за поръчката са скрити в металната пластина на дискетата. Като допълнение пишело „Служителите на митницата биха взели парите, но не могат да четат английски“. За изненада на екипа на Амазон в дискетата наистина откриват две стодоларови банкноти, като към тях е описан и номерът на поръчката, за да успеят да свържат към моя поръчка е плащането. Така Амазон изпълнява първата си поръчка и то направена от България.

*Може би малко известен е факта, че България има една от най-добрите интернет връзки в Европа, не само като бързина и качество. Цената, която плащаме за доброто качество на интернета не може да бъде намерена никъде в Европа.

Няколко месеца след тази история сайтът Амазон вече е имал продажби във всички 50 щата на Америка, както и в около 45 други държави. За два месеца те успяват да направят 20 000 долара оборот.

Безос разбрал, че е на път да сътвори нещо голямо, което със сигурност ще създаде много опити за имитации и конкуренция по пътя си. Затова стратегията му да за запазване на лидерското място била да се старае да е първи по големина и иновативност. И тя наистина проработила. Днес Амазон е най-големият онлайн магазин, в който може да се намери всичко. И няма човек, който да е поне малко технически грамотен, който да не е чувал или използвал сайта по предназначение.

Кредитна карта, с която имаш, когато искаш